• Vuur boven de Veluwe Deel 1

    Het verhaal van Rob McSorley en zijn bemanning.

Rob McSorley

Maak kennis met
Rob McSorley

Een Canadese jongeman van 22 jaar en afkomstig uit Verdun (Quebec). Geboren in Stratford in Londen op 6 juli 1921. Op 6 jarige leeftijd, emigreerde de familie McSorley naar Canada. Hij groeide op in Green Park (Montreal) en bezocht de Royal George School waar hij in 1936 zijn diploma behaalde.

Rob was al heel jong bezeten van vliegen en in 1938 vloog hij al solo op Trenton Airport Ontario. Naast vliegen was hij bovendien een sportman in hart en nieren. Hij speelde hockey, waterpolo, basketbal, deed aan zwemmen en was een verdienstelijke skiër. Snelle auto’s en grote hoogtes fascineerden hem; wanneer de gelegenheid zich voor deed klom hij overal in en op.

“Ik heb vele uren met Rob en zijn bemanning doorgebracht. Niet alleen op de grond maar ook in de lucht. Eén van de grootste sensaties uit mijn leven was een vlucht in een Lancaster met Rob en zijn bemanning”

Jack McSorleyBroer van Rob McSorley

Van 20’er naar Bommenwerperpiloot

In juni 1940 melde hij zich aan bij de Royal Canadian Air Force en kreeg een militaire vliegtraining op de basis Edmonton (Alberta) waar hij in december zijn brevet haalde. Na zijn opleiding werd hij geplaatst bij 115 Squadron en vloog met Harvards, Ansons en Battles. Gedurende 18 maanden onderging hij een training als jachtvlieger, aansluitend kreeg hij een technische scholing in Camp Borden en op 4 december werd hij bevorderd tot Pilot Officer. Voor de operationele dienst werd hij naar Engeland gezonden en vloog daar aanvankelijk als jachtpiloot. In het voorjaar van 1943 kreeg hij de gelegenheid om bommenwerperpiloot te worden en Rob kwam bij 100 Squadron op Waltham (Lincolnshire). Dat betekende weer een omscholingstraining op Lancasters, die hij met succes afsloot.

Rob McSorley tijdens zijn vliegopleiding

Friends for life

Gedurende de maanden augustus en september 1943 vloog hij bij 100 Squadron in totaal 6 oorlogsvluchten met steeds dezelfde bemanning, die bestond uit:

Sgt. Brien Liell Gooding, Boordwerktuigkundige
Sgt. Eric Lewis Foulkes, Radio-operator
Sgt. Nelson Bolt, Rugkoepelschutter.
P/O Peter Reginald Paice, Staartschutter
F/O George F.R. Green, Navigator.

1
2
1

F/O John Donald Lynch, Bommenrichter, afkomstig uit Axton, Ontario.

2

F/O George F.R. Green, Navigator.

Darkie. De Lancaster Hond

De bemanning had een mascotte, een zwart hondje met de toepasselijke naam ”Darkie”. Overal waar de jongens waren was Darkie ook te vinden. Op alle vluchten boven Engeland ging hij mee en had een totaal van 150 vlieguren! Voor zover ik weet de enige hond in de RAF met zoveel vliegervaring. Wanneer Rob een bombardementsvlucht maakte wachtte Darkie bij de briefingroom tot ze weer veilig terug waren.

Bommen boven Berlijn

Met als doel Berlijn startte laat in de middag van 26 november 1943 de Lancaster “T for Tommy”. Het toestel droeg het serienummer ED809 en had al 318 uren operationeel gevlogen. De meeste van die uren had de Lancaster bij 101 Squadron vol gemaakt en was sinds eind oktober bij 625 Squadron, waarvan de codeletters CF waren.

Om 17.22 uur trok Rob McSorley de zwaarbeladen Lancaster de lucht in. Vlak achter Rob zat navigator P/O George Green zijn berekeningen te maken. Hij leek in veel opzichten op Rob, ook hij was een op en top sportman. Les, zijn 2 jaar jongere broer schreef over hem:

“Ik keek tegen George op zoals dat gaat met broers. George blonk in alles uit. Op school altijd haantje de voorste en hij was zeer artistiek, hij tekende goed en ik herinner me dat hij na het voltooien van zijn opleiding aan de Santford Boy School als assistent van het hoofd en van de tekenleraar op school bleef. Voor Engelse maatstaven zeer uniek. George was bij iedereen erg populair, vooral bij de meisjes want hij danste perfect. De oorlogstoestand en gebrek aan geld waren oorzaak dat hij niet verder kon studeren, hoewel hij met glans door het toelatingsexamen van de Grammarschool kwam.”

Les GreenBroer van George Green

Het begin van het einde

Eind 1941 meldde George Green zich als vrijwilliger bij de RAF, kreeg een opleiding als navigator en kwam met Rob McSorley bij 100 Squadron terecht waar hij als navigator 16 operaties vloog. Op de avond van 26 november, 17.22 uur begon hij aan zijn 21e vlucht.

Ook deze avond liet Bomber Command een dubbele aanval uitvoeren, een hoofdzakelijk uit Halifaxes bestaande formatie viel Stuttgart aan en Berlijn werd door 407 Lancasters gebombardeerd. Hiermee eindigt het eerste deel van ons verhaal. Hoe deze avond verder afloopt leest u in ons volgende deel Vuur boven de Veluwe Deel 2

Bron: 55 Namen op Heidehof  Meijer, A.

error: Onze content is beschermd.