• Vuur boven de Veluwe Deel 2

    Het laatste deel in ons verhaal van Rob McSorley en zijn bemanning.

De laatste vlucht
van Lancaster ED809

Eind 1941 meldde George Green zich als vrijwilliger bij de RAF, kreeg een opleiding als navigator en kwam met Rob McSorley bij 100 Squadron terecht waar hij als navigator 16 operaties vloog. Op de avond van 26 november, 17.22 uur begon hij aan zijn 21e vlucht.

Ook deze avond liet Bomber Command een dubbele aanval uitvoeren, een hoofdzakelijk uit Halifaxes bestaande formatie viel Stuttgart aan en Berlijn werd door 407 Lancasters gebombardeerd.

1
2
1

Doelwit: Berlijn.

2

Lancaster ED809

Door de hel heen, en weer terug.

De route van Rob McSorley liep over Hessen en in het gebied van Frankfurt Am Main splitsten de Halifaxes zich af. Boven de Rijkshoofdstad lag een open gebroken wolkendek die het mogelijk maakte nog steeds brandhaarden te zien smeulen die sinds de vorige aanval nog niet waren bedwongen. Om 20.50 uur huilden de sirenes in Berlijn en om precies 21.00 uur wierpen de Pathfinders hun markeringsbommen uit.

Zoeklichten tastten de hemel af, de FLAK vuurde onafgebroken op de Engelse bommenwerpers die hun explosieven vooral in de gebieden Reinickendorf, Tegel, Spandau en Siemensstadt afwierpen. In het centrum van de stad richtten luchtmijnen grote schade aan en weer stond de stad in brand.

Nachtjagers

De Messerschmitt Bf 110 was een tweemotorige lichte jachtbommenwerper in dienst van de Luftwaffe tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Tijdens de Slag om Engeland kwam het regelmatig voor dat een eskader Messerschmitt Bf 110’s gedwongen was om in een grote cirkel te vliegen om elkaar met hun zware boordkanonnen te beschermen tegen de niet aflatende zwermen Britse, eenmotorige jagers. Van het escorteren van Duitse bommenwerpers kwam zo dus weinig meer terecht. Het toestel werd later ingezet als nachtjager. In deze nieuwe rol had het groots succes omwille van zijn enorme actieradius, vuurkracht en de ruimte die het kon bieden aan een radarinstallatie.

560

km/h topsnelheid

6700

max. gewicht

2800

km. actieradius

De laatste uren
van ‘T for Tommy’

Flight Officer Rob McSorley vloog de “T for Tommy” naar huis en bevond zich boven Oost-Nederland. In de staartkoepel tuurde Peter Paice constant de hemel af en op de rug van de Lancaster draaiden de mitrailleurs van Sgt. Nelson Bolt zoekend rond. De dreiging van Duitse nachtjagers was voelbaar en deze twee bemanningsleden waren in feite de enige ogen die de machine had om de rondstropende jachthonden van het lijf te houden. Urenlang tuurden ze ingespannen in de duisternis, vaak zagen ze jagers die er niet waren.

Reflecties op het plexiglas werden levensgrote Messerschmidts! Wanneer 1 van de schutters een naderende jager zou ontdekken schreeuwde hij in de intercom een waarschuwing naar de piloot. De enige ontsnapping was dan een manoeuvre die een “Corkscrew” werd genoemd, de piloot liet dan de bommenwerper een wegdraaiende duikvlucht maken in de hoop dat de Duitser het visueel contact verloor.

Ze hebben de Me 110 van Uffz. Heinz Amsberg waarschijnlijk niet gezien. De tweemotorige jager had zijn prooi ontdekt en voor de Lancaster van Rob McSorley betekende dat het einde. Boven Eerbeek ratelden de boordkanonnen van de Duitse jager en vrijwel onmiddellijk vatte de Lancaster vlam. De machine verloor snel hoogte, de vlammen sloegen eruit. Reddeloos verloren scheerde de enorme Lancaster over de Veluwse bossen en sloeg in de buurt van Hoenderloo te pletter.

Rob McSorley en zijn bemanning vonden daar een gruwelijke dood. Het toestel explodeerde aan de rand van een open plek in het bos en nu, 42 jaar na het ongeluk, wil op deze rampplek nog steeds geen heide of bosbessen groeien. Een kaal stuk zand, bezaaid met kleine metaal delen, resten van de T for Tommy”………

Een tastbare herinnering

Via een goede kennis hebben wij dit bijzondere onderdeel van de motor van Lancaster ED809 mogen ontvangen. Een absoluut zeldzaam en bijzonder stuk geschiedenis met een heel bijzondere geschiedenis.

Het einde van ons verhaal

De Lancaster van Rob McSorley was niet het enige slachtoffer van 625 Squadron. Bij Groesbeek werd die avond nog een Lancaster van het Squadron neergeschoten en ook hierbij kwam de gehele bemanning om het leven. In totaal werden die avond en nacht 28 Lancasters door Duitse nachtjagers neergeschoten. Een gevoelig verlies voor Bomber Command, maar de Slag om Berlijn ging door.

“Het was een bijzonder gelukkige bemanning, zij toonden de ware geest en besluitvaardigheid”.

In december werden nog 4 zware aanvallen op de reeds geteisterde stad uitgevoerd, maar de Amerikanen deden nog steeds niet mee. Voor de Berlijners waren de nachten een verschrikking, wat hun nog te wachten stond beseften ze toen nog niet. In het jaar 1944 zouden ook de B 17’s en B 24’s en werden ze 24 uur per dag blootgesteld aan onbeschrijfelijke verschrikkingen.

Bron: 55 Namen op Heidehof  Meijer, A.

error: Onze content is beschermd.